Nyhedsbrev maj 2011 - Se nyhedsbrev online

Bornholms Museumsforening
Bornholms Museum
Bornholms Kunstmuseum

Afholder ordinær generalforsamling den 3. maj kl. 19.00 på Bornholms Museum.

Dagsorden ifølge vedtægterne.

2. Beretning
 3. Aflæggelse af museernes regnskaber
 4. Forelæggelse af museernes budgetter
 5. Indkomne forslag
 6. Fastsættelse af kontingent
 7. Vedtægtsændringer
    Bestyrelsen foreslår en justering af §2 i vedtægten for Bornholms Kunstmuseum.
 8. Valg af bestyrelse:
    Roar Schou
    Pete Hunner
    Katrine Blinkenberg (modtager ikke genvalg)
    Bestyrelsen foreslår genvalg af Roar Schou og Pete Hunner og nyvalg af
    Christina Dideriksen
 9. Valg af revisor
10. Eventuelt

Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være Museumsforeningen i hænde senest 8n dage før denne.

Regnskab og budget samt forslag til vedtægtsændringer vil være fremlagt og kan afhentes i kopi 8 dage før generalforsamlingen på Bornholms Museum og Bornholms Kunstmuseum

p.b.v.
Christian Dohn

Har været bragt i Bornholms Tidende 16/4 2011

Åbningstider på Bornholms Museum er frem til den 15. maj mandag - fredag kl. 13-16 samt lørdag  fra 11-15.

Fra 15. maj til 30. juni er museet åbent mandag - lørdag 10-17

Endnu et guldfund
For nylig lykkedes det fritidsarkæologer med deres metaldetektorer at finde bl.a. to guldgubber på en mark i Vestermarie. Det er normalt ikke muligt at finde guldgubber med metaldetektor, da langt de fleste er for små og lette til, at de giver udslag. De bliver kun fundet, hvis de ligger på overfladen.
De nyfundne guldgubber er usædvanlige på flere måder, de vejer hver omkring et gram, og er dermed næsten 10 gange så tunge som en ”almindelig” guldgubbe. De er skåret ud af kraftigt guldblik, og hår, fingre og tæer er markeret. Ansigterne er fremstillet ved hjælp af stempler (patricer). Langt de fleste kendte guldgubber er præget ved hjælp af patricer, og der har i nogle tilfælde været tale om masseproduktion. De nye gubber er derimod individuelt udskårede og dermed unikke. De er sandsynligvis fremstillet i 500-tallet.
Fundstedet er også usædvanligt, da der ikke er en boplads. Genstandene er sandsynligvis lagt ned som ofre ved et kildevæld som betaling for et godt helbred, en god høst, frugtbarhed, krigslykke m.m.

Guldgubberne udstilles på museet i maj måned - Se efter dem i guldgubberummet.

Den på internationalt plan største kender af Helleristninger Gerhard Milstreu, Tanum Hallristningsmuseum, holder foredrag på Bornholms Museum den 17. maj. kl. 19.

Se mere her - Han vil sætte de bornholmske ristninger ind i en international sammenhæng.

Hjorths Fabrik åbner værkstederne med en aktivitetsweekend
  den 14. og 15. maj

Ursula Munch-Petersen udstiller på Hjorths Fabrik

Udstillingen er åben i butikkens åbningstid, og kan ses frem til 3. september.

Husk Web-butikken hvis du skal bruge en god gave eller forkæle dig selv med kvalitet fra
 Hjorths Fabrik.

Sæsonstart på Erichsens Gård
Åbningstider fra den 15. maj - 30.juni
Tirsdag - lørdag kl. 10-17
Ny udstilling i havehuset:

TOPPEN & BOLDEN
- og andet legetøj fra Bornholms Museums gemmer

Gammelt legetøj - nostalgi for bedsteforældre

Sæsonstart på Melstedgård
Åbningstider fra 15. maj - 30. juni
Søndag - torsdag kl. 10-17

Pelle er ny dreng på Melstedgård
Find ham og følg ham

Meld Dig ind i Museumsforeningen og få fordele og gode tilbud!